شاخص کانال کالا CCI چیست؟

شاخص کانال کالا CCI توسط دونالد لمبرت توسعه یافته و در سال ۱۹۸۰ منتشر شد. شاخص کانال کالا CCI یک شاخص همه کاره است که می تواند برای شناسایی روند جدید یا هشدار نسبت به شرایط برگشتی بازار مورد استفاده قرار گیرد.

لمبرت در ابتدا CCI را برای شناسایی چرخش‌های دوره‌ای کالاها ایجاد کرد ، اما این شاخص را می توان با موفقیت برای شاخص ها ، ETF ، سهام و سایر اوراق بهادار اعمال کرد. به طور کلی ، CCI  سطح قیمت فعلی را نسبت به یک سطح متوسط قیمت در یک بازه زمانی مشخص اندازه گیری می کند.

شاخص کانال کالا CCI وقتی قیمتها خیلی بالاتر از حد متوسط باشد نسبتاً بالا است اما وقتی قیمتها خیلی کمتر از حد متوسط باشد نسبتاً پایین است. به این ترتیب می توان از CCI برای شناسایی سطح اشباع خرید و فروش استفاده کرد.

تفسیر:

شاخص کانال کالا CCI تفاوت بین تغییر قیمت یک اوراق بهادار و میانگین تغییر قیمت آن را اندازه می گیرد. قرائت مثبت زیاد، نشان می دهد که قیمتها کاملاً بالاتر از حد متوسط خود هستند ، که این نشان دهنده قدرت روند است. قرائت منفی پایین، نشان می دهد که قیمت ها کاملاً کمتر از حد متوسط هستند که نشان دهنده ضعف روند است.

شاخص CCI

شاخص کانال کالا CCI می تواند به عنوان یک شاخص همزمان یا پیشرو استفاده شود. به عنوان یک نشانگر تصادفی ، افزایش بیش از ۱۰۰+ نشان دهنده عملکرد قوی قیمت است که می تواند آغاز روند صعودی باشد. پلاگین های زیر -۱۰۰ عملکرد ضعیف قیمت را نشان می دهد که می تواند آغاز روند نزولی باشد.

شاخص CCI

از شاخص کانال کالا CCI تحلیلگران تکنیکال می توانند به دنبال سطوح اشباع خرید و فروش باشند و یک محدوده بازگشتی را پیش بینی کند. به همین ترتیب ، واگرایی های صعودی و نزولی می توانند برای تشخیص تغییرات اولیه حرکت و پیش بینی روند معکوس روند استفاده شوند.

شروع روند جدید:

همانطور که گفته شد ، بیشترین حرکت CCI بین -۱۰۰ و +۱۰۰ اتفاق می افتد. حرکتی که بیش از این محدوده باشد قدرت یا ضعف غیرمعمولی را نشان می دهد که می تواند حرکت گسترده را پیش بینی کند. این سطوح را به عنوان فیلترهای صعودی یا نزولی در نظر بگیرید. در تحلیل تکنیکال ، شاخص کانال کالا CCI گاوها را مثبت و خرس ها را منفی می‌داند. با این حال ، استفاده از کراس اوورهای ساده با خط صفر می تواند سیگنالهای زیادی را ایجاد کند. لازم به ذکر است که سیگنالهای خرید و فروش با تاخیر صادر می شوند.

شاخص کانال کالا CCI CCI

سطوح اشباع خرید و فروش:

تعریف خرید بیش از حد یا فروش بیش از حد برای شاخص کانال کالا CCI متفاوت است. شناسایی سطوح اشباع خرید و فروش می تواند با شاخص کانال کالا (CCI) قدری  مشکل باشد. اولاً ، CCI یک نوسان ساز بی حد و مرز است  و از نظر تئوری ، هیچ محدودیتی برای بالا و پایین وجود ندارد و شناسایی سطوح اشباع را با گذشت زمان و تجربه امکانپذیر خواهد بود.

دوم ، اوراق بهادار می تواند با اینکه به محدوده های اشباع وارد شده باشند همچنان به حرکت در همان روند قبلی ادامه دهند.

واگرایی های صعودی / نزولی:

واگرایی ها نشان دهنده یک نقطه بازگشت بالقوه هستند زیرا حرکت جهشی قیمت را تأیید نمی کند. واگرایی صعودی زمانی اتفاق می افتد که قیمت سطح پایین تری را ایجاد می کند و CCI پایین ترین سطحی را تشکیل می دهد  که حرکت نزولی کمتری را نشان می دهد. واگرایی نزولی زمانی شکل می گیرد که قیمت یک بالاترین سطح را ثبت کند و CCI یک بالاترین سطحی را تشکیل می دهد که حرکت صعودی کمتری را نشان می دعهد.

شاخص کانال کالا CCICCI

 

قبل از اینکه بیش از حد از واگرایی ها به عنوان شاخص های معکوس بزرگ توجه شما را به خود جلب کنند، توجه داشته باشید که واگرایی ها در یک روند قوی می توانند گمراه کننده باشند. یک روند صعودی قوی می تواند واگرایی های نزولی بی شماری را قبل از واقعی شدن قیمت بالایی نشان دهد. برعکس ، واگرایی های صعودی اغلب در روند نزولی گسترده ظاهر می شوند.

تأیید کلید واگرایی است. در حالی که واگرایی ها منعکس کننده تحولی است که می تواند روند معکوس را پیش بینی کند ، تحلیلگران باید یک نقطه تأیید برای CCI یا نمودار قیمت تعیین کنند. واگرایی نزولی را می توان با شکست زیر صفر در CCI یا شکست حمایت در نمودار قیمت تأیید کرد. برعکس ، یک واگرایی صعودی می تواند با شکست بالای صفر در CCI یا شکست مقاومت در نمودار قیمت تأیید شود.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست