الگوی گارتلی چیست؟

الگوی گارتلی یک الگوی نمودار هارمونیک براساس اعداد و نسبت‌های فیبوناچی است که به معامله‌گران کمک می‌کند نفاط برگشتی را شناسایی کنند. H.M. Gartley در کتاب خود در بازار بورس، پایه الگوی هارمونیک در سال ۱۹۳۲ را پی‌ریزی کرد. الگوی گارتلی رایج‌ترین  الگوی هارمونیک است.

توضیح الگوهای گارتلی

الگوی گارتلی رایج‌ترین الگوی نمودار هارمونیک است. الگوهای هارمونیک بر این فرض عمل می‌کنند که دنباله‌های فیبوناچی می‌توانند برای ساختن سازه‌های هندسی مانند retracements، در قیمت‌ها به کار روند. نسبتهای فیبوناچی در طبیعت مشترک است و به یک ابزار محبوب در میان تحلیلگران تکنیکال تبدیل شده ‌است.

مزیت اصلی این نوع الگوهای چارت این است که آن‌ها نگرش‌های خاصی را نسبت به زمان‌بندی و اندازه حرکات قیمت پیدا می‌کنند.

الگویGartley

الگوی گارتلی بالا نشان‌دهنده یک روند صعودی از نقطه x تا نقطه A با برگشت قیمت در نقطه A است. با استفاده از نسبت‌های فیبوناچی، retracement بین نقطه X و نقطه B باید ۶۱.۸ % باشد. در نقطه B ، قیمت دوباره به سمت نقطه C تغییر می‌کند، که باید به ۶۱٫۸  درصد retracement از نقطه A باشد. در نقطه C، قیمت به نقطه D باز می‌گردد. در نقطه D، الگوی کامل شده و سیگنال‌ها با هدف معکوس تولید می‌شوند که نقطه مقابل نقطه C، نقطه A و یک افزایش تا حداکثر ۱۶۱.۸ % از نقطه A به عنوان هدف نهایی قیمت است. در الوی گارتلی نقطه  D در ۷۸٫۶ درصد موج XA قرار خواهد گرفت.اغلب اوقات، نقطه صفر به عنوان نقطه کاهش توقف برای کل تجارت استفاده می‌شود. این سطوح فیبوناتچی نیازی به دقیق بودن ندارند، اما هرچه بیشتر باشند، این الگو بیشتر قابل‌اعتماد خواهد بود.

الگوی نزولی:

الگوی Gartley نزولی

استراتژی معاملاتی گارتلی Gartley

حالا که با قوانین شناسایی الگوی Gartley آشنا شدید، من یک روش ساده برای معامله با  این الگو به شما نشان خواهم داد.

روش معامله با الگوی گارتلی به طور عینی مکان مناسب نقطه ورود، توقف توقف، و نقطه خروج را معین می‌کند.

نقطه ورود به کمک الگوی گارتلی

برای ورود به باید ابتدا این الگو را شناسایی کرده و سپس اعتبار آن را تایید کنید. برای ترسیم الگوی Gartley در نمودار خود، باید چهار نوسان قیمت را در نمودار نشان داده و دقت کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها به سطوح فیبوناچی مربوطه خود واکنش نشان می‌دهند. دقت کنید که هر حرکت قیمت با حرف مربوطه X، A، B، C و D را علامت‌گذاری کنید. بدین ترتیب می‌توانید اندازه کلی الگو را اندازه‌گیری کنید و یک ایده روشن در مورد پارامترها داشته باشید. اگر در نمودار الگوی گارتلی صعودی داشته باشید، می‌توانید یک معامله طولانی را وقتی که این دو شرط را شناسایی می‌کنید، باز کنید:

CD از ۱۲۷.۲ % یا ۱۶۱.۸ درصد از حرکت قبلی خود را داشته باشد.

عملکرد قیمت در یک جهت صعودی از سطح فیبوناچی مربوطه بالا ‌رود.

وقتی الگوی گارتلی صعودی است، شما از همان دو قاعده مذکور برای باز کردن یک معامله استفاده می‌کنید.

الگوی Gartley

حد ضرر در الگوی گارتلی

صرف‌نظر از سیگنال ورودی شما، همیشه توصیه می‌شود که از دستور توقف حد ضرر استفاده کنید. این روش شما را از هرگونه ضرر های هنگفت ناگهانی محافظت خواهد کرد. اگر مامله بر اساس یک الگوی گارتلی صعودی را باز می‌کنید، فرمان توقف ضرر شما باید درست زیر نقطه D الگو واقع شود. اگر یک معامله بر اساس یگ الگوی گارتلی نزولی را باز می‌کنید، فرمان توقف ضرر شما باید درست بالای نقطه D الگو واقع شود.

حد سود در الگوی گارتلی

روش ارجح من برای ورود به معامله بر اساس الگوی گارتلی، ورود یک موقعیت کامل بعد از بازتاب D و بعد از آن در سطوح مختلف است. همانطور که قبلا ذکر شد، اهدافی که بعد از تکمیل الگوی گارتلی می توان انتظار داشت عبارتند از:

هدف ۱: B

هدف ۲: C

هدف ۳: A

هدف ۴: فیبوی ۱٫۶۱۸ اکستنشن XA

سپس اگر حرکت قیمت با قدرت بعد از سطح ۱٫۶۱۸ اکستنشن XA  ادامه پیدا کرد، می‌توانید بخش کوچکی از دارایی را در تلاش برای رسیدن به اهداف بالاتر نگهداری کنید.

الگوی گارتلی صعودی

نتیجه‌گیری

تشکیل الگوی گارتلی بخشی از خانواده الگوهای هارمونیک  می‌باشد.

این الگو شبیه یک M / W است و نوسانات آن با نقاط X، A، B، C و D تعیین می‌شوند.

به عنوان یک الگوی هارمونیک، نوسانات گارتلی باید متناظر با سطح دنباله فیبوناچی باشند:

XA می‌تواند هر حرکتی در نمودار باشد.

AB باید ۶۱.۸ % از XA باشد.

نقطه C نیز باید ۳۸.۲ درصد یا ۸۸٫۶ درصد از AB باشد.

اگر نقطه C ۳۸.۲ درصد از AB، CD باید ۱٫۲۷درصدXA  باشد.و اگر نقطه C 88.6 درصد از AB، CD باید ۱٫۶۱۸درصدXA  باشد.

نقطه D  باید ۷۸.۶ % از XA باشد.

مثالهای الگوی Gartley:

Gartley صعودی

الگوی نزولیGartley

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست