آشنایی با مدیریت روانشناسی بازار:
آیا معاملهگری وجود دارد که تاکنون عبارت روانشناسی بازار را نشنیده باشد؟ یا اینکه به او گفته شده باشد که مشکلات معاملاتیاش نتیجه نبود مدیریت در روانشناسی بازار است؟
کدام معاملهگر، در صورتی که قرار است به سود دست یابد، به مدیریت روانشناسی بازار نیاز ندارد؟
در اینجا ترکیب جالبی از کلمات مشاهده میشود: مدیریت + معاملات + روانشناسی.
هنگامی که به صورت جداگانه از این واژهها و به ویژه توسط فرد غیر معاملهگر استفاده میشود، به نظر میرسد هیچ گونه ارتباطی با یکدیگر ندارند.
مدیریت: مجموعه ای از عملیات آگاهانه و مستمر برای رسیدن به موفقیت در مزمینههای مختلف است.
معامله: یک قرارداد اساسی از طریق اجرا و مدیریت یک روش معاملاتی محسوب میشود.
روانشناسی: مطالعه درباره ذهن و رفتار است که در تلاش جهت کمک به مردم برای درک احساسات و نوع تفکرشان میباشد و یا آنها را در زمینه تغییر رفتارهای ناشی از افکار و احساساتشان یاری میکند.
در ادامه این مقاله به ارائه فهرستی که شامل مسائل مدیریت روانشناسی بازار که معمولاً مورد بحث قرار میگیرد، پرداخته میشود، اما این موارد چه ارتباطی با تعریف معاملات دارد؟
- معامله کردن بیش از حد نیز به معنای ترس از دست دادن دارایی است.
- شما با پولی دست به خرید و فروش میزنید که تحمل از دست دادنش را ندارید.
- شما در انجام معامله دچار تردید میشوید، زیرا که میترسید مرتکب اشتباه گردید.
- شما خرید و فروش نمیکنید، چون ترس متضرر شدن و از دست دادن دارایی خود را دارید.
- شما دست از معامله بر نمیدارید، چرا که مسئولیت ناشی از آن را بر عهده نخواهید گرفت.
این فهرست شامل موضوعات روانشناسی بازار در انجام معملات است که سبب بروز واکنشهای احساسی در زمان یک معامله میباشد. این مسائل هیچ گونه ربطی به روش معاملات شما ندارد. اینها ترسها و احساساتی هستند که هر زمان که در یک فعالیت مرتبط با عملکرد “تست شده” به وقوع میپیوندند و برای فرد مشکل ساز میشوند.
مدیریت روانشناسی بازار شامل این واقعیت است که هر یک از مشکلات احساسی که قبلاً با آن در شرایط دیگری که مرتبط با استرس بوده روبرو شدهاید، هنگام انجام معامله سبب ایجاد مشکل میگردد، اما این مسأله به “درگیری احساسی” که شما در هنگام معامله دچار آن میشوید مربوط است، و تنها برای خود معامله نیست.
مقالۀ روانشناسی معاملات را مطالعه کنید.
معاملهگران زمان زیادی را صرف جستجوی سیستم معاملاتی کامل میکنند، در حالی که وقت بسیار اندکی را به آمادهسازی ذهنی برای انجام معامله اختصاص میدهند – دلیل این امر چه میتواند باشد؟
آگاهی و اجتناب را میتوان دو علت اصلی این امر دانست.
آگاهی از مدیریت روانشناسی بازار:
بسیاری از افرادی که وارد حوزه معاملات در بازار سهام میشوند در تجربیات گذشته خود در زمینههای متفاوتی بسیار موفق عمل کردهاند. در صورتی که در این تجربیات، مسأله مقابله با استرس، به حدی نبوده که نیاز به کنترل احساسات ناشی از آن برای موفقیت باشد، از این رو، اکنون دلیلی ندارد که بدانند در نهایت، مدیریت روانشناسی بازار، تعیینکننده میزان توانایی آنها جهت موفقیت در معاملات خواهد بود.
هر چقدر هم که در زمینههای کاری قبلی خود موفق عمل کرده باشید، کاری که در بازار بورس باید انجام دهید این است که معاملات خود را مدیریت نمایید.
اجتناب از احساسات در مدیریت روانشناسی بازار:
افرادی دچار مشکل اجتناب از احساسات هستند، که قبلاً در فعالیتهای خود با آن روبرو شدهاند، یا بلافاصله پس از شروع معامله تحت تأثیر آنها قرار میگیرند. با این حال، آنها روانشناسی و احساسات را از ضعفهای شخصی خود دانسته، بنابراین آن را نمیپذیرند. این گروه معتقدند که نیازی به مدیریت روانشناسی معاملات ندارند.
اجتناب از احساسات نمیتواند راه حل هر مسألهای باشد، مهم نیست که مشکلات شما چیست و در چه زمینهای با آن روبرو میشوید، اجتناب و دوری از مشکلات آنها را از بین نخواهد برد. در نهایت، آنها فقط بدتر و بدتر میشوند و اگر راه حلی برای آنها وجود داشته باشد، با سختی و دشواری بیشتری نسبت به آنچه که از ابتدا لازم بود، رفع خواهند شد.
بدیهی است که همه دوست دارند زندگی روزمره و وظایف خود را بدون آنکه با ترسها و احساساتی مواجه شوند که توانایی آنها را در اجرا ضعیف کند، به انجام برسانند. فردی که صادقانه میتواند مشکلات را بپذیرد، به جای اجتناب و انکار کردن آنها، فردی قوی است که توانایی یافتن راه حل برای چالشهای اضافی را دارد.
مهم نیست که نظرتان در مورد این احساسات چیست و چطور آنها را نشان میدهید. واقعیت این است که اگر قصد انجام معامله را دارید، تحت تأثیر روانشناسی “خود” قرار خواهید گرفت – این تنها تضمینی است که هر کسی تاکنون از معامله دریافت کرده است.
اجتناب از احساسات را باید از ابتدا درک کرد و پذیرفت. و سپس به معامله با تمرکز دوگانه بر استراتژی و روانشناسی بپردازید و اقدام به ایجاد یک برنامه مدیریت روانشناسی بازار کنید که به منظور کنترل احساسات ناشی از معامله در نظر گرفته شده است تا از این طریق بتوانید بر ارزیابی روش معاملاتی و عملکرد معاملات تمرکز کنید.